کد مطلب:321333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

استدلال به اینکه مراد از موت و کری و کوری و حیوانیت در کلام انبیاء قابل تأویل اس
بعد از این ادله از بیان هم عباراتی نقل كرده و رد و بحث در این باب موكول به سوی طوایف مختلفه ی خودشان است ولی یك عبارت را به جهت تفریح خاطر مؤمنین و اعتبار ایشان می نویسم ملاحظه كنند كه دیگر كلام از این مستهجن تر ولو آن كه انسان عمد كند كه خرافات بگوید ممكن هست یا نیست گفته است فلتراقبن فرق القائم والقیوم ثم فی سنة التسع كل خیر تدركون فلتراقبن فرق اعظم و عظیم من اول ذلك الأمر قبل ان یكمل تسعة كینونات الخلق تظهر و ان كلما رایت من النطفة الی ما كسوناه لحما ثم اصبر حتی تشهد خلقا اخرا ذا قل فتبارك الله احسن المبدعین عرض می كنم آشنائی داشتیم كه گاهی بر سبیل مزاح عبارات و اشعار عربیه و فارسیه به الفاظ فصیحه می خواند و هیچ معنی و مقصود نداشت و خدا می داند به مراتب از این عبارات مطبوع تر بود ملاحظه كنید كه اگر كسی اندك سواد داشته باشد به این قباحت حرف می زند و چه قدر شبیه است بر مزاهای اطفال و بلها كه شخصی می گفت كه اگر گفتی چه در دامن دارم همه تخم مرغ ها را به تو می دهم و اگر گفتی كه چند عدد است هر ده تا را هم خواهم داد خلاصه و بعد باز بنای تحقیق گذارده است كه مراد از موت و كری و كوری و حیوانیت و سبعیت كه در كلمات خداوند و انبیاء و اولیاء هست همه همان كفر و شرك و بی ایمانی و شرارت و نفسانیت و جهالت است كه سبب تكذیب آیات و لقاء الله می شود و هر كه تصدیق كند زنده خواهد شد و فقراتی از كتب آسمانی كه دلالتی بر این مطلب داشته نقل كرده و این را مقدمة قرار داده برای بیان معاد كه به خیال خود كرده است.